zondag 29 oktober 2006

Rieti

Vandaag ben ik - na een aantal dagen op plaatsen te hebben gezeten zonder internetfaciliteiten - aangekomen in Rieti. Dat ligt hemelsbreed op minder dan 100 km afstand van Rome, maar ik heb toch nog zo'n 150 km te wandelen. Mijn kilometerteller staat nu bijna (op 10 km na) op 2000 km. Ik verwacht vandaag over een week (op zondag 5 november a.s.) in Rome aan te komen. Ik ben hier in Rieti heel gastvrij ontvangen door de Franciscanen op het laatste deel van mijn Franciscaanse voetreis. Vanvond eet en slaap ik in het Oasi Franciscana San Antonio al Monte net buiten de stad Rieti. Een mooi en gastvrij "hotel" in een uistekende ambiance.

Spoleto
Na Montefalco heb ik nog Bevagna en Spoleto bezocht. Allemaal mooie oude plaatsen met een middeleeuws centrum. In Spoleto heb ik natuurlijk ook de beroemde dom bezocht. Met name de fresco's achter het altaar hebben op mij grote indruk gemaakt. Ik heb geprobeerd de frisheid te vangen in bijgaande foto. De zon door het kerkraam viel net op een deel van de fresco. Dat was voor mij erg mooi. Voor de foto wat minder.



Ponte delli Torri
Bij het verlaten van Spoleto ben ik over de Ponte delli Torri gegaan. Een brug uit de 14e eeuw, die alleen geschikt is voor voetgangers en tevens een aquaduct is. Ook Goethe heeft in zijn Italiaanse Reis (die ik al eens eerder op mijn voetreis ben tegengekomen) over deze brug geschreven. Het is een hele mooie manier om de indrukwekkende stad Spoleto te verlaten.


Rieti-dal
Gisteren ben ik het Rieti-dal ingetrokken via een mooie route vanaf Ferentillo en via Polino. Onderweg heb ik bijgaande foto gemaakt van een mooie grazige weide omzoomd met bomen in herfsttooi. En dat bij een temperatuur van 25°C. Ik voelde me heel bevoorrecht om daar op dat moment te mogen wandelen.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Cees,

Leuk om te lezen dat jij de route naar Spoleto ook zo mooi vond. Wij zijn een beetje in jouw voetsporen getreden en (met het geleende boekje) via Trevi - waar we overnacht hebben- naar Spoleto gelopen. We hebben een stukje de bus genomen (geen echte pelgrims, dan mag dat...) maar zijn de volgende dag de Monteluco opgegaan over alweer een S. Franciscusroute, en via de Ponte del Torre teruggekeerd. Op de top van de Monteluco is een mooi eeuwenoud stukje heilig bos, een magische plek met ook prachtige vergezichten. Ook wij kwamen vele olijvenplukkers tegen onderweg maar hebben het bij praten gehouden, en niet de handen uit de mouwen gestoken.....
Veel succes je laatste kilometers, hopelijk blijft het mooi weer.

Je tafelgenotes van Montefalco
Greetje en Jolijt
(ps de besproken info krijg je nog van me).

Anoniem zei

Hallo Cees,

We blijven je volgen! Af en toe bezoeken we je site. Errug leuk om te lezen.
Succes met de laatste kliometers.

Groeten van je collega's van de receptie Priva De Lier