dinsdag 24 oktober 2006

Montefalco

De streek waar ik nu in wandel is volgens mij wel een van de mooiste van mijn hele wandeltrip. Dat heeft enerzijds natuurlijk met de streek zelf te maken, maar anderzijds ook met de route die de schrijver van de Franciscaanse voetreis (Kees Roodenburg) heeft uitgezet. Gisteren vanuit Assisi over de Monte Subasio naar Spello. Vandaag vanaf Spello door het dal van de Topino via Bevagna naar Montefalco. Allemaal stadjes op een berg met een middeleeuws verleden, een stadsmuur met poorten en een nog redelijk intact stadscentrum dat nog helemaal die middeleeuwse sfeer uitademt. Overal heb je uitzicht op al de andere plaatsjes met daar tussenin veel olijfboomgaarden. Bijgaande foto heb ik vanmorgen gemaakt van Spello vlak na het verlaten van het stadje (en jullie zien: het is mooi weer geworden).

Olijven plukken
Gisteren kwam ik vlak voor Spello langs een olijfboomgaard waar een ouder stel olijven aan het plukken was. Ik raakte met ze aan de praat en bood aan om ze een uurtje te helpen. Dit aanbod werd met dank aanvaard. Onder de bomen waar de olijven worden geplukt wordt een net gespannen en dan kun je de geplukte olijven zo laten vallen. Na een uurtje hadden we samen zo'n 10 kilo olijven, goed voor 3 tot 4 liter olijfolie (die ze zelf maken). Zij hoefden er gelukkig niet van te leven. Hij was gepensioneerd en had de boomgaard gewoon voor de hobby ("de olijfolie op een bruscetta is zo lekker"). Er kwam een stel Canadezen langs, die ik eerder die dag al had ontmoet en zij hebben van mij bijgaande foto gemaakt.

Mummies
In een van de plaatselijke kerken hier in Montefalco trof ik twee kisten met glas aan, waarin belangrijke mensen uit de middeleeuwen zijn opgebaard. Inmiddels zijn de overblijfselen van die mensen veranderd in mummies. Dit is niet de eerste keer dat ik het zie, maar nu kon ik er een foto van maken. Ik heb deze dame eens de maat genomen, maar langer dan 1.40 is ze echt niet. Het blijkt dat de mensen in de middeleeuwen allemaal klein waren ten opzichte van de huidige bevolking in Italiƫ. Zal de verbetering van de kwaliteit van het eten daar wat mee te maken hebben of is de evolutie verder gegaan (hebben langere mensen een betere kans op overleven)? Wie het antwoord weet mag het zeggen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi Cees,
Ik kan me heel goed voorstellen dat je de streek waar je nu doorheen loopt als heel erg mooi ervaart. Een paar jaar geleden heb ik in die omgeving met Froukje een 7-daagse wandeltocht gemaakt. Eigenlijk iets zuiderlijker, van Spoleto richting Norcia. We hebben daar toen ook geweldig van genoten. Als ik je verhalen zo lees dan voel je je momenteel als een soort “god” in ItaliĆ«. Lekker dat het weer is opgeknapt, met droog weer loopt het toch een stuk fijner. Rome begint nu relatief gezien toch al redelijk aan de horizon te verschijnen. Ik ben benieuwd of dat effect op je heeft in de zin van “het ruiken van de stal”. Anderzijds is de omgeving waarin je nu loopt zo mooi dat je gedachten meer daarbij zijn dan bij het naderende einddoel.

Nog even een wat mindere medeling. Die club van over de Waal-Vitesse 1-0, laatste minuut een terechte penalty tegen.

Gezien de geweldige “moraal” waar je nu mee loopt moet je deze tegenvaller gemakkelijk kunnen wegsteken.

Gegroet,
Arie