zaterdag 23 september 2006

Trento

Vandaag ben ik aangekomen in Trento in tegenstelling tot Meran/Merano een echte Italiaanse plaats. Er wordt geen woord Duits meer gesproken en ook de bouwstijl is ineens veranderd. De Oostenrijkse chaletjes in dorpen en steden hebben plaats gemaakt voor Italiaanse ogende palazzi.

Ik heb momenteel geen echte voorgebakken route meer die ik volg. De Via Claudia Augusta wordt in de provincie Trento niet onderhouden, als hij hier al ooit is uitgezet. Op kaarten staat hij ook niet. Dat betekent dat ik nu op basis van kaarten 1:50.000 (als ze gedetailleerder zijn neem ik die) zelf iedere dag opnieuw mijn route uitstippel. De enige leidraad die ik daarbij aanhoud is de rivier de Adige, die vanaf het noorden naar Verona (en verder naar de Po) stroomt. De Via Claudia volgt ook de loop van deze rivier. Ik probeer zoveel mogelijk wandelroutes te nemen en als die er niet zijn fietsroutes te volgen en dat gaat heel goed. In Verona pak ik mijn oorspronkelijke routeplan weer op.

Inmiddels staat mijn kilometerteller op 1090 km en heb ik het vermoeden dat ik zo ongeveer op of over de helft van mijn voettocht ben (gerekend vanaf Noord Frankrijk).

Prijsvraag
De prijsvraag is gewonnen door Toon van Vorsselen, alhoewel ik eerlijk moet zeggen dat Mieke de goede antwoorden al een uur eerder had aangeleverd. Maar zij heeft verklaard buiten mededinging mee te willen doen. Toon proficiat. Wil je me jouw adres emailen (mijn email adres heb), dan zal ik je een mooie kaart uit Verona sturen.
In dit geval zijn er - denk ik - twee factoren die de winnaar mede hebben bepaald: 1. hoe vaak kijkt iemand op internet (en heeft een RSS-feed aanstaan); 2 hoe goed kan iemand googlen.
Er is nog een deel van het antwoord dat ik hier heb gehoord en dat niemand heeft gezegd. De letters C, B en M (hier in Italië zijn het K, B en M) worden in de volksmond ook vaak aangeduid als Kaas, Brood en Melk; met andere woorden als je die hebt gaat het ook goed met je. Overigens is Driekoningen (6 januari) in alle streken waar dit verschijnsel voorkomt een officiële feestdag en een vrije dag net als 15 augustus (Maria Hemelopneming) en 1 november (Aller Heiligen). Zo zijn er nog een paar. Vroeger (toen ik nog klein was) waren dat in Brabant ook feestdagen.

Grensovergangen
Jullie hebben nog een aantal grensovergangen (de laatste) van mij te goed.

Ik ben na Bregenz op twee plaatsen hoog in de bergen de Oostenrijk-Duitse en Duits-Oostenrijkse grens overgestoken (Sonthofen en Oberstdorf liggen in Duistland). De foto´s zijn leuk (de laatste was boevn de boomgrens op 1800 meter):







De verkeersborden in Oostenrijk zijn duidelijk toe aan een update.





Tenslotte de grensovergang Oostenrijk - Italië (de laatste), bij de Resschen/Resia pas, het fiestpad/voetgangerspad ligt daar naast de "snelweg":

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Op of over de helft, dat is wel een complimentje waard, Cees. Succes met de tweede helft!

Anoniem zei

Cees,
Ik zie in je weblog dat je van de E5 bent afgestapt en volgens de Via Claudia Augusta verder beent gegaan. Flexibiliteit lijkt me een prima eigenschap als je met zo’n uitdaging bezig bent. Zo ben je natuurlijk ook door Nauders gekomen, een redelijk bekend ski oord aan de zuidkant van de alpen. Ik kan me voorstellen dat wintersportplaatsen er in de zomer of herfst bepaald niet aantrekkelijk uitzien. De Rescia pas wordt ook veel door fietsers gebruikt die op weg zijn naar Rome.

Je moet wel prima in je vel zitten dat je behalve het lopen van pittige afstanden ook nog tijd hebt voor het bedenken van een quiz. Heel leuk en het zorgt natuurlijk ook weer voor extra respons.

Zonder tegenslag zul je deze week Verona wel bereiken. Ik ben benieuwd of je de Po vlakte gaat bewandelen of op een andere manier gaat afleggen. Dat zullen we zeker via je weblog vernemen.

Van het geel-zwarte front is er eindelijk iets leuks te melden, Vitesse-Heracles 4-0. De eerste gewonnen thuiswedstrijd en het was ook in hoogte dik verdiend.

Jij viert vandaag natuurlijk samen met de italianen dat Bettini wereldkampioen is geworden. Maar als nederlander kun je er natuurlijk ook trots op zijn dat Marianne Vos wereldkampioen bij de dames is geworden.

Ik wens je nog veel loopplezier en mooi weer.

Anoniem zei

Beste Cees
met intresse volg ik je reis.
het is goed te zien dat je goed vordert
je zegt niet veel over de weersomstandigheden maar op de foto's zie je altijd even fraai weer.
nu ga door en tot ziens.

Ton
Van Waardenburg