dinsdag 19 september 2006

Meran/Merano

Vandaag ben ik na een korte tocht (28 km) aangekomen in Meran (Merano in het Italiaans). Het is hier nog steeds Zuid Tirol, dus Duits is nog de voertaal. Het weer is flink opgeknapt en de temperatuur gaat richting de 30 °C. Inmiddels is de rivier de Etsch (Adige) flink breder geworden. Hier in Meran komt daar de Passer uit het noordoosten nog eens bij. Ik wil het vandaag beperkt houden (gisteren al genoeg gezegd). Omdat het uploaden van foto's ook hier moeilijk gaat houden jullie nog een aantal beloofde foto's tegoed. De foto's van het Reschenmeer en van Glurns (beiden met een regenachtige hemel) staan er inmiddels wel..

Prijsvraag
Op bijgaande foto staat met krijt een tekst op de voordeur geschreven. Deze tekst heb ik op voordeuren in Zuid Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en ook hier in Zuid Tirol aangetroffen. Voor de duidelijkheid (en de mensen die niet kunnen lezen) hier staat: 20 C+M+B 06.
Ik schrijf een prijsvraag uit onder de lezers van mijn weblog met twee vragen:

  1. Wat betekent deze tekst?
  2. Wanneer is deze tekst daar aangebracht?
Deelname aan de prijsvraag is gratis.
Iedereen mag meedoen.
Je kunt meedoen door de twee antwoorden op een van de volgende manieren op te sturen:

  1. Bij voorkeur als commentaar op deze weblog
  2. Een mail naar mij cees@vanbeek.com (als het commentaar niet lukt)
De winnaar is degene die als eerste (in volgorde van binnenkomst) op ieder van de twee vragen het goede antwoord heeft gegeven.
De winnaar ontvangt van mij persoonlijk een mooie briefkaart uit een van de Italiaanse steden die ik nog ga bezoeken.
Over de uitslag mag na afloop alleen worden gecorrespondeerd via de weblog.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Cees,

Het betekend het volgende 2006 jaar geleden gingen Kaspar Melchior en Balthasar op weg om een ster te volgen die hen bij de geboorteplaat van Jezus bracht.
Tevens staat het voor het latijns Christus Mansionem Benedicat wat betekend God zegen dit huis.

En volgens mij is dit er op 6 januari 2006 op gezet

m.vr.gr.
Toon v Vorsselen

Anoniem zei

Cees,
Ik ben het bijna helemaal eens met de uitleg van Toon van Vorsselen. Maar volgens mij wordt alleen het jaartal erop gezet (met gezegend krijt), waartussen het C+M+B wordt ingeklemd. De + tekens stellen kruisen voor.

Ik neem aan dat ze het jaarlijks herhalen om voor ziekten, plagen etc gevrijwaard te blijven.

I.v.m. de prijsvraag even een snel commentaar. Ik meld me later wel uitgebreider.

Groetjes Arie

Anoniem zei

Waarde vriend

Ik heb uw weblog gelezen en ik wil U zeggen dat het prettig is om een goed doel in het leven te hebben. Wat is er beter dan verhaaltjes aan het achtergebleven volk te brengen en ze duidelijk te maken wat ze missen zonder dat ze het weten?

Altijd in de weer; als het niet met het lichaam is, dan is het wel met de geest. Dat blijkt uit uw uitgeschreven prijsvraag voor het achtergebleven volk.
Ik ben een heer, die eenzaam zijn weg gaat. Omringd door onbegrip en een teer gestel, zodat het hoofd mij vaak omloopt. Ik heb momenteel een gat in mijn geheugen, terwijl ik anders zo scherp ben.

Vandaar dat ik professor Prlwytzkofsky heb gevraagd om uw prijsvraag in studie te nemen. De reactie van proffesor Prlwytzkofsky wil ik U niet onthouden.
"Wat is dit voor ener waanzin,voor een wetenschapper is dit ja ener wederlijke vraag!
Hemelbliksemdonderweder, dit is ja ene domzinnige vraag van ener kreupeldenker. Praw, dat is ja ener waaaaaaanzin!"

U ziet mijn jonge vriend, sommige lieden schrikken er niet voor terug anderen de kroon van het voetstuk te stoten.

Ik zou u tenslotte de volgende raad willen geven:
Doe iets verstandigs jongeman (zoals mijn vader altijd zei) anders laat je niets na dan een paar vuile sokken. Dat zeg ik U en houd U zich daar maar aan.

Gegroet, Heer Bommel

N.B. Het leven is heel moeilijk voor iemand voor wie geld geen rol speelt

Anoniem zei

Let je één keer niet op, ben je weer te laat voor de prijsvraag ;-) M.i. hebben zowel Toon als Arie gelijk. Dat is het voordeel van een weblog, je kunt het direct googelen: http://www.boundless.org/2005/articles/a0001191.cfm. Dus ik kan je niet anders wensen dan een goede reis...

Kees van Grieken