vrijdag 29 september 2006

Montagnana

Vanmiddag ben ik aangekomen in Montagnana. Een klein maar ook heel oud stadje op de grens van de provincies Verona en Padua (maar het ligt in de provincie Padua), zo'n 60 km ten zuid-oosten van Verona. Het is ook een heel mooi stadje, waar dit weekend (vanaf vandaag) een soort braderie wordt gehouden. Dus dat pik ik vanavond nog even mee.

De oude kern van het stadje is helemaal omringd met een fraaie middeleeuwse muur met maar 4 poorten, die allemaal intact zijn.
Die poorten zijn dan ook de enige manier om in het historische centrum te komen en al het doorgaand verkeer gaat buiten het centrum om.


PO-vlakte
Mijn angsten voor de PO-vlakte zijn tot nu toe niet (of nauwelijks niet) bewaarheid. Geen of nauwelijks muggen (ik heb ook nog geen rijstvelden gezien), geen verkeer dat me van de sokken rijdt en de temperatuur valt behoorlijk mee. Overdag is het zonnig met zo'n 25 °C (de goede tijd van het jaar). Ik zorg voor voldoende drankvoorraad (nee geen bier) en iedere vijf kilometer kom ik wel weer door een klein plaatsje waar meestal wel een bar open is voor een koffie (macciata) of een koel frisje. De omgeving lijkt in de verste verte niet op de Flevopolder. Omdat de streek al zolang bewoond wordt is er geen rechte weg te bekennen en er zijn ook voldoende kleine weggetjes die alleen door plaatselijk bestemmingsverkeer wordt gebruikt. Alleen als je in de buurt van grotere plaatsen komt, ontkom je er niet om een stukje langs een drukkere weg te lopen, maar vaak is er dan ook een (slecht gelegd en niet makkelijk begaanbaar) trottoir. Soms is het veel van het hetzelfde en dan wordt het saai.

Onderweg kom je regelmatig een mooi oud romaans kerkje tegen (kom daar in de Flevopolder maar eens om). Deze vond ik zo mooi omdat er een laantje met cipressen er naar toe leidt. Alleen jammer dat er zo'n betonnen bijgebouw tegenaan is geplakt.




1 opmerking:

Anoniem zei

hallo Cees

Ik zie dat het goed met je gaat en dat je voor lig op je schema, het weer is ook nog steeds goed hopelijk blijft het zo.
Nog veel plezier en hou vol ik blijf je volgen.

Groetjes Jan Brouwer