woensdag 27 september 2006

Verona

Vanmorgen ben ik na een korte wandeling van 10 km aangekomen in Verona. Voor de rest van de dag heb ik een (halve) rustdag genomen. Mijn trip door het dal van de Adige is veel sneller gegaan dan de geplande route via de E5. Zoals Jos Huver ook al aangaf: de E5 is gemaakt voor mensen die het leuk vinden om bergen op en af te klauteren. Ik ben het daarom met hem eens (en dat blijk achteraf ook) dat het een goed idee is geweest om van route te veranderen.

Po-vlakte
Onder andere door deze wijziging lig ik ineens 2,5 week voor op mijn geplande schema (geplande aankomst in Rome is 21 november a.s.). Hoewel ik eerst van plan was om de Po-vlakte over te slaan ben ik ook op dit punt - voorlopig - van mening veranderd. Ik heb (in mijn rugzak) een fietsroute door de Po-vlakte o.a. met een lijst met hotels, agri-turismo's en B&B's. De route ziet er goed bewandelbaar uit. Andere wandelaars (bijv. de twee mannen uit Groningen) hebben deze route ook gelopen. Dit maakt de komende zes dagen wel een nieuwe uitdaging voor mij:
  • Ik denk dat de route redelijk saai is (vergelijkbaar met wandelen in de Flevo polder)
  • De komende dagen wordt zonnig en warm weer voorspeld. Waarschijnlijk is daar geen schaduw van bomen te vinden
  • In deze tijd van het jaar barst het er van de muggen omdat er naast tarwe (voor de bekende pasta's) ook veel rijst (voor de minstens net zo bekende Italiaanse risotto) wordt gekweekt. En die rijst groeit alleen in stilstaand water. Een goede voedingsbodem voor muggen dus.
Ik ga het toch proberen:
  • Saaie wegen geven mij de tijd om nog meer na te denken. En er zitten toch wel een paar leuke plaatsjes onderweg in de route.
  • Warm weer heb ik al meer gehad. Ik zal zorgen voor voldoende drinkwater voor onderweg.
  • Tegen de muggen kan ik een shirtje met lange mouwen en mijn broek kan ik weer voorzien van lange pijpen. De resterende "blote" stukken kan ik insmeren met "anti-muggen melk". En als ze me dan toch "lek" prikken heb ik nog een goedwerkend zalfje tegen muggenbulten jeuk: azaron.
Er is natuurlijk ook een groot voordeel: als het lukt om te voet in Bologna te komen en ik maak de route helemaal af tot Rome dan heb ik wel de hele route gelopen.
Als het niet lukt en de problemen worden te groot dan kap ik ermee (er is altijd binnen een halve dag lopen een treinstation richting Bologna te vinden).
Ik hou jullie op de hoogte!!

Natuur
Gedurende het laatste deel van mij route door het dal van de Adige (vanaf Rovereto) is de natuur flink veranderd. Om te beginnen zijn er 's morgens niet meer die Alpenreuzen die links en rechts van het dal opdoemen, maar is het een mooi glooiend landschap geworden. Maar ik zit nu ook duidelijk in een warmer klimaat. Er komen steeds meer cipressen in het landschap. De eerste olijfbomen en zelfs complete boomgaarden met olijfbomen zijn gesignaleerd. En als iemand denkt dat kiwi's alleen in Nieuw Zeeland worden geteeld dan heeft hij/zij het mis. Vooral hier rond Verona hebben de kiwi's de rol overgenomen van de appels. Het barst hier van de kiwi-plantages, waar de vruchten (bijna oogstbaar) aan de struiken hangen.
Vandaag is het een wolkenloze, zeer heldere dag. Als je het dan waagt om in de zon te lopen heb je het in twee minuten broeiend warm, maar in de schaduw is het heerlijk toeven op een terrasje. Kortom allemaal kwaliteiten die duidelijk thuishoren bij een Zuid-Europees klimaat.

Marmer
Als je hier in Verona en omgeving over straat loopt lijkt het wel of het marmer hier uit de grond groeit. In zekere zin is dat ook zo. Vlak ten noord westen van Verona zijn grote marmergroeven en er is voor minstens 100 ha aan bedrijfsterrein waar allemaal marmerverwerkende en -leverende bedrijven zijn gevestigd. Als je hier ook in de huizen kijkt: de badkamer, de WC, de keuken, de drempels allemaal zijn ze flink van marmer voorzien en allemaal weer een andere kleurstelling: wit, roze, bruin en allemaal met een mooi "gemarmerde" tekening. Maar ook buiten: voetpaden, banken, bruggen, gebouwen, beelden, fonteinen enz. enz. Ik kwam hier een Duits echtpaar tegen dat had twee stukken "afval" (gratis gekregen, in verschillende kleurstelling) achter in de auto liggen om thuis te verwerken in "sculpturen". Je ziet de marmer brokken hier ook als wegafscheiding of als "te veel" langs de weg liggen.

Geen opmerkingen: