vrijdag 8 september 2006

Bregenz

Na twee dagen flink doorlopen ben ik vanmiddag in Bregenz aangekomen. Mijn kilometerteller begint al flink op te lopen en staat nu op 695. Dat zal in de Alpen wel niet meer zo snel gaan. Als ik het plaatje hiernaast zo bekijk lijkt het erop dat ik gerekend vanaf Luxemburg op een derde zit, maar zoals gezegd in de Alpen gaat het niet zo snel. Mijn conditie en moraal zijn nog steeds uitstekend niet in de laatste plaats door de vele support die ik krijg vanuit Nederland via emails en ook het commentaar op de website vind ik leuk. Ga daar vooral mee door! Laat weten wat je ervan vindt en als je vragen hebt: schroom niet. Ik beantwoord ze graag.

Grensovergangen
Deze twee dagen heb ik ook twee grensovergangen overschreden. Van beiden heb ik een plaatje gemaakt.

Duitsland - Zwitserland.
Deze grensovergang was officieel pas open om 8:00 uur, dus was ik gisteren om kwart over acht ter plekke. Niemand te bekennen (het was wel heel mistig die morgen zoals je ziet). Er stond wel dat de weg was afgesloten voor voetgangers. Ik ben maar gewoon doorlopen ....

Zwiterland - Oostenijk
Tussen Rheineck en Gaißau, direct na het passeren van de Rijn ligt deze grensovergang, die ik vanmiddag om 12.00 uur passeerde. Deze was (zoals je ziet) wel bemand, maar de douanier keurde mij nauwelijks een oog waardig. Hij was drukker met het controleren van auto´s en inzittenden. Blijkbaar vertrouwt hij me wel en heeft hij geen vooroordelen tegen Nederlanders (zie hierna).

Zwitserland
Zwitserland neemt toch een uitzonderingsposistie in in Europa, omdat het geen lid is van de EU. Een van de bijzondere dingen die me opviel was dat rare taaltje dat in deze regio wordt gsproken: "Schwietzer Deutsch" noemen ze het zelf. Er valt niet direct veel aan vast te knopen, maar als je zelf Duits tegen ze spreekt kunnen ze het verstaan. Alleen niet iedereen kan Duits terugpraten. Met name de oudere garde heeft moeite met Duits speken.
Tijdens mijn tocht langs het Bodenmeer viel me ook op dat de Zwitsers (in ieder geval in het Kanton Thurgau) een opvallende aanpak hebben bij het aanvragen van een bouwvergunning. Als je op de foto hiernaast goed kijkt (of je opent hem uitvergroot in een apart venster), zie je allemaal bonenstaken vanonder wit en vanboven rood geverfd. Deze staken geven de contouren aan van het pand dat ze willen gaan bouwen. Hiermee wordt voor iedereen duidelijk dat er een bouwvergunning is aangevraagd en wat de impact van deze aanvraag op de omgeving is.
Vergelijkbare stukken hout zag ik ook bij een nog te bouwen dakkapel.
Dit snapt iedereen veel sneller dan een papieren aanvraag in drievoud.

Oostenrijk
Oostenrijk is voor mij een totaal onbekend land. Ik ben er in heel mijn leven twee keer geweest op doorreis van en naar Italië. Ik heb ook het nodige aan vooroordelen t.o.v. Oostenrijk. Per slot van rekening was Hitler van geboorte een Oostenrijker, is Jörg Haider een Oostenrijker en is Arnold Schwarzenegger een Oostenrijker. Als klap op de vuurpijl moesten wij afgelopen voorjaar op terugreis vanuit de Piemonte omrijden omdat de Gotthart was afgeloten (gevaar voor vallend gesteente). Wij zijn toen 10 km zonder vignet over een Oostenrijkse snelweg gereden en dat kostte ons een boete van € 120. Kortom mijn vooroordelen zijn de afgelopen jaren behoorlijk gegroeid. Ik ben benieuwd of het contact de komende week met andere Oostenrijkers mijn vooroordelen kan wegnemen. Ik zal jullie het laten weten.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Cees,

Gisteren heeft Arie me geleerd hoe commentaar te leveren. Grenzen overschrijden, maar dat is in he huidige Europa toch wel erg gemakkelijk, fantastisch toch! Jenny sprak Mieke en Jos op het terras van het Palatijn. Jos stelde zich uitgebreid op de hoogte om dat jou persoonlijk maandag as te kunnen vertellen. Maria en Jos treffen je dan in het laatste dal voordat je in de Alpen verdwijnt. Goed dat je ook meldde dat je dit voorjaar een boete hebt opgelopen in Oostenrijk, Jenny en ik gaan dinsdag via Oostenrijk naar Slovenië en we hebben nog geen vignet. Vorige week heb ik samen met Roel en nog 150 TenneT (geen reclame) collega's een sportieve prestatie getoond door de halve marathon van Boedapest te lopen. Mijn tijd was 2h05 en ik was tevreden. Zo zie je dat we (jij wel duidelijk voorop) als loopgroep toch onze stempels in Europa drukken.
Cees een goede overtocht naar het zuiden.
Jenny John

Anoniem zei

Cees,
Dat de douane geen belangstelling voor jou als voetganger had, zal er wel mee te maken hebben dat ze aan voetgangers geen autobahnvignet kunnen slijten. Je was dus economisch even niet interessant. Misschien bedenken ze voor de toekomst nog wel een vignet om in de alpen te mogen wandelen, dan tel je weer mee.

We blijven ons nog steeds verbazen over je snelheid, vandaar hieronder een stukje gedicht en een paar citaten. Ze zijn niet moraliserend bedoeld, maar toch .........

Nicht so eilig, nur nicht so eilig,
Wenn du dir Zeit läßt, hast du vom Leben mehr.
Langsam, langsam, nur immer schön langsam,
Bei zuviel Vollgas, da ist der Tank bald leer.
Heinz Erhardt.

Wandel niet als een ijlbode, maar als een ontdekkingsreiziger.
(Jean Jacques Rousseau)

Man verliert die meiste Zeit damit, dass man Zeit gewinnen will.
(Onbekend)

Ik hoop dat je dit berichtje in Oberstdorf nog kunt lezen voor je de Alpen in trekt. Jetzt geht’s richtig los. Ik hoop dat je in de komende dagen nog in een Hütte komt waar je kunt internetten en ons op de hoogte kunt houden.

Groetjes Arie & Froukje

Anoniem zei

Cees,
als vader van een (aankomend) bekende muzikant moet je ook weten dat Oostenrijk meer heeft voortgebracht dan de door jou genoemde types! En wat te denken van Klimt en Hundertwasser. Schrijvers filosofen en uitvinders van Schnitzel en Knodels!! Sterkte bij het beklimmen van de Alpen, ik denk wel dat onze trainingen in bos en de Geitenkamp-bult op van pas zullen komen. Geniet en ""Hals und Beinbruch "" Hennie

Anoniem zei

Anonymus ben ik!

jack johnson zei

terrasoverkapping - Een terrasoverkapping bevordert het woongenot enorm Wil je ook het hele jaar van je tuin genieten in een overkapping Bekijk ons assortiment Terrasoverkappingen