woensdag 6 september 2006

Konstanz

Gisteren ben ik na een flinke tippel van ruim 46 km (redelijk vlak) aangekomen in Konstanz. Het was mooi zonning, maar ook wel warm weer (tegen de 30°C). Ik heb onderweg 3 liter water gedronken en ook weer grotendeels "uitgewasemd", dus een lekkere douche was heel welkom als afsluiting. Langzamerhand begin ik in een goede loopconditie te komen. De rugzak voel ik niet meer. Mijn voeten (nog steeds zonder blaren!) zijn aan het lopen gewend en mijn beenspieren zijn inmiddels ook aardig getraind. Ik ben dus (zeker na gisteren) klaar voor de Alpen, maar daar mag ik vier wandeldagen op wachten. Maandag 11 september (??) a.s. "geht es los".
Ik heb de voorgaande weblogs (Blumberg en Singen) nog aangevuld met een paar foto´s. Ik hoop dat ze ondersteunen wat ik heb beweerd.


Konstanz
Konstanz ken ik eigenlijk alleen van vroeger toen ik klein was. ´s Morgens vroeg wilde mijn vader - als rechtgeaarde boer - iedere morgen de weerberichten niet missen. Die berichten werden voorafgegaan door de "waterhoogten". En die begonnen altijd met Konstanz en dat klonk dan als "Konstanz 3m 55 plus 1". Ik wist dus wel dat Konstanz iets met water en scheepvaart te maken had.
Konstanz is net als Freiburg een mooie, oude, bruisende universiteitsstad. Ook hier zijn resten van de Romeinen gevonden (ook nog steeds te bekijken). De ligging aan het Bodenmeer (hier zeggen ze Bodensee) is heel mooi. Ik had vroeger - dacht ik - op de lagere school geleerd dat de Rijn bij Schaffhaussen begint (bij die watervallen ongeveer 40 km van hier). Maar toen ik Konstanz naderde zag ik dit verkeersbord (het noorden is onderaan). Dit bord geeft duidelijk aan de Rhein begint bij de brug van het noordelijke deel naar het oude stadscentrum. Een gesprek vanmorgen bij het ontbijt met een paar Oosterrijkers maakte mij nog wijzer. De Rijn begint ergens diep in de Alpen in Zwisterland en is dan ook nog lange tijd grensrievier tussen Zwiterserland en Oostenrijk/Lichtenstein en mondt dan uit in het Bodenmeer, waarna hij hier de draad weer oppakt. Zo helpt zo´n reis ook nog je aardrijkskunde kennis te verfrissen.
Vanmiddag heb ik de Münsterbasiliek bezocht: zeer oud (vanaf 900 na Christus) met o.a. mooie oude fresco´s, beelden en oude middleeuwse graftombes op een plek die al door de Romeinen werd bewoond.

Bewijs
Toen ik tegen mijn hardloopmaten vertelde dat ik deze voetreis ging maken geloofden ze me niet. Ze dachten dat ik drie maanden "vakantie" nam en ondertussen als een flierefluiter mijn tijd zou doorbrengen. Hoe ze op dat idee kwamen kan ik me ook niet voorstellen. Of geldt hier het spreekwoord "zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten". Mijn enige wekelijkse uitspatting bestaat eruit dat ik - samen met hen - na het hardlopen twee flesjes Lingen-bier (2,5%)
soldaat maak. Alleen als de Linge-voorraad van Ciko (onze atletiekvereniging) het toelaat zijn het er wel eens drie. Ze eisten van mij regelmatig bewijs dat ik deze reis ook daadwerkelijk aan het maken ben. Ik was niet van plan om in iedere weblog op deze eis in te gaan, maar voor deze keer maak ik een uitzondering. Ik heb me vanmorgen door twee behulpzame dames laten fotograferen bij "het beeld" van Konstanz: de mooie IMPERIA, bij de ingang van de haven met een exemplaar van de lokale krant van vandaag en in mijn rustdagtenu. Ik hoop dat hiermee voor hun het wettig en overtuigend bewijs is geleverd van deze reis.

Goethe
Een reis door het zuiden van Duitsland is ook een kennismaking met Goethe. In Freiburg zag ik in een etalage de volgende toepasselijke spreuk van Goethe hangen:

"Mann kan ein Ort nur wirklich kennen, wenn mann da zu Fuß gegangen ist"

Ik heb veel gebouwen gezien met het opschrift: hier heeft Goethe geslapen/gewoond/gegeten enz.

Zo trof ik onderweg de nevenstaande steen aan: met het volgende opschrift (je kunt ook inzoomen):

Da Liegt der Fels, man muß ihn liegen lassen,
Zuschanden habben wir uns schon gedacht

Goethe in Faust II

Goethe sah und beschrieb hier auf seiner Reise am 18.09.1797 die Alpinen Geschiebe der Würm-end-Moräne des Rheingletschers.
Mittagsrast hatte Goethe in Engen gemacht er schrieb über diese Stadt: "Von Morgen her gesehen gibt Engen ein artig topografisch bild. Wie es unter dem bedeutenden Berg auf einem Hügel sich ins Tal verliert"

Voor de duidelijkheid: ook Engen was een van mijn etappeplaatsen.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste Cees,'ns kijken of het mij lukt commentaar te geven.
Ik zal het vanavond in de loopgroep gooien, maar voor mij is je foto onvoldoende bewijs: de datum van de krant is niet te lezen!Gisteren de jou bekende Rosend. Veldloop gelopen onder 30 min. Niet slecht op m'n ouwe dag.
Ik mail je nog over onze afspraak dit weekend. Groet van Jos

Anoniem zei

Beste Cees,
nu kan ik je laten weten dat de loopgroep bereid is je het voordeel van de twijfel te geven en aan te nemen dat je inderdaad gisteren in Konstanz was.
Onze trainer Hans vraagt zich wel nog af waarom je fiets niet op de foto staat.
We zijn wel trots op je.
Groet,
Jos

Anoniem zei

Hoi Cees,

In een vorig commentaar heb ik je wel heel hard laten lopen. In plaats van de oostenrijkse grens bedoelde ik natuurlijk de zwitserse grens. Dat was geen brug te ver maar een land te ver.

Dit jaar bestaat CIKO 66 40 jaar. Aan elke groep is gevraagd wat leuke anekdotes aan te dragen voor het jubileumboek. Je kunt je wel voorstellen dat het winnen van de rode lantaarn bij de zevendorpenloop naar voren is gebracht. Misschien dat naar aanleiding van de publicatie in het jubileumboek de "gestolen" rode lantaarn nog weer gaat opduiken. Volgens Jos H. hebben sommige leden van onze groep nog wekenlang in het Spijkerkwartier rondgezworven, in de hoop de rode lataarn daar nog terug te vinden (dat was tenminste de smoes).

Cees, jij hebt tijdens het lopen wel wat tijd om over het verdwijnen van die rode lataarn nog eens grondig na te denken. Misschien kun je nog wat complot theorien ontwikkelen die ons met de zoektocht op het goede spoor kunnen zetten. Doe je best.

N.B. 46 kilometer lopen per dag ( met bepakking) is wel asociaal ver, je moest zeker de kilometers van de rustdag er nog bij lopen.

Anoniem zei

Beste Cees,

Indrukwekkend, de voettocht waar je mee bezig bent. Het zal ongetwijfeld prachtig zijn om door de bergen en langs bergdorpjes heen te trekken op doortocht naar Rome (dit schrijf ik vanuit een luie ligstoel in de tuin in het zonnige en rustige (de 'oude' Hoogveld's zijn eveneens weggetrokken) Arnhem).

Succes nog de rest van je tocht.

Groeten Roel Hoogveld

Trouwens, best een beetje triest die (jaloerse) twijfels van je Ciko-'loop'collega's over je voetreis...

Nog bedankt voor het mede-trainen van mijn vader voor de halve marathon van Budapest. Hij heeft het mede dankzij die duurtrainingen met jou ontspannen en makkelijk voltooid.