woensdag 30 augustus 2006

Freiburg

Na twee dagen wandelen door het Rijndal ben ik vanmiddag aangekomen in Freiburg. In totaal heb ik nu vanaf Thionville zo´n 450 km gelopen. Omdat ik wat omleidingen van de GR5 heb "afgesneden" (zie mijn weblog van Colmar) en ik maar één van mijn geplande rustdagen heb opgenomen lig ik nu 4 dagen voor op mijn geplande reisschema. Maar er zullen ook nog wel tegenslagen komen.

Au revoir la douce France
Met pijn in het hart neem ik afscheid van Frankrijk. Inmiddels heb ik na ruim twee weken de taal weer redelijk opgehaald. Ik kon me weer goed verstaanbaar maken en ik kon ook begrijpen wat de Fransen me te vertellen hadden.
Ook de „Franse slag“ beviel me wel: het makkelijke, het „joie de vivre“.
De nieuwe ontmoeting met Frankrijk (onze laatste vakanties waren meestal richting Italië of Engeland) is me goed bevallen en is wat mij betreft voor herhaling vatbaar.
En nu ik naar Duitsland ga moet ik weer opnieuw beginnen.


Rijndal
Hiernaast een foto met een blik op het Rijndal vanaf de Vogezen met in de verte de heuvels van het Zwarte Woud. Het Rijndal zelf is een saaie wandelroute. De fietsroute die ik van plan was te volgen had zoveel omwegen dat ik op basis van goed kaartmateriaal een andere, kortere en ook leukere route heb uitgezocht. Toch moest ik meer dan 80% wandelen over asfalt. Gelukkig is niet de hele route naar Rome zo. Van Colmar naar Freiburg is maar twee dagen (iets minder dan 60 km) wandelen door een vlak landschap met als je voor je uitkijkt de "bergen" van het Zwarte Woud en als je omkijkt die van de Vogezen. Maar halverwege vindt een grote verandering plaats: je gaat van Franrijk naar Duitsland. De taal slaat om. De kleur en het lettertype van de richtingborden verandert enz.


De foto hiernaast heb ik genomen boven op de Rijnbrug op de grens tussen Frankrijk (links) en Duitsland (rechts). Zoals je ziet: zelfs het nummer van de weg verandert.


Freiburg
Het resultaat van die twee "saaie dage": het bereiken van de stad Freiburg, maakte die inspanning meer dan waard. De meesten van ons kennen Freiburg als de stad waar je langs "rutscht" op weg naar Italië, Zwitserland of Frankrijk. Als je dan bij Freiburg bent heb je het lange saaie stuk tussen Karlsruhe en Basel bijna gehad. Dus alle reden om door te rijden. Maar niets is minder waar. Op basis van mijn ervaringen is een tussenstop (met overnachting) zeker de moeite waard. Zeker als je weet dat je (als je hier bent) al meer dan 600 km in de auto hebt gezeten.

Freiburg heeft een mooie oude kern (Altstadt) met mooie winkels, veel terrasjes, een mooie universiteit en een bruisend studentenleven. Toen ik die jonge lui hier over de straat zag flaneren dacht ik automatisch terug aan mijn eigen studententijd 35 jaar geleden en zie ik mij met Mieke in Eindhoven (ook een studentenstad, maar dat is de enige overeenkomst) een terrasje pikken. Niet jaloers, want wij zijn een stuk wijzer dan toen, maar wel met heimwee.
Freiburg is de hoofdstad van het Zwarte Woud. Direct als je de stad aan het oosten verlaat (en dat ga ik morgen doen) ga je de heuvels (bergen) van het Zwarte Woud in tot 1200 meter hoogte.

Nederlands Elftal
Was afgelopen zomer het Nederlands voetbal elftal niet in Freiburg gehuisvest? Dan kan begrijpen dat ze tot ´s avonds laat de bloemetjes hebben buiten gezet en dat daardoor de prestaties achterbleven bij de verwachtingen (die toch al te hoog waren). Morgen is Hinterzarten mijn volgende etappeplaats. Had Jack van Gelder zijn studio met café daar niet geopend en zaten die knorrepotten van Villa BVD niet in aan het Titimeer (Titisee). Daar gaat overmorgen de wandelroute langs als die niet is weggespoeld door de regen of het gezeur van Jan Mulder.

PS: ik heb hier (zoals jullie hebben gezien) wel mogelijkheden om foto´s te publiceren. Ik heb het verhaal uit Colmar nog voorzien van een foto.

1 opmerking:

Anoniem zei

Cees,

Gefeliciteerd met het bereiken van je eerste mijlpaal (afsluiten van het stuk GR5). Ik weet niet of je er zelf ook zo tegenaan kijkt maar in gedachten zul je de reis ook wel opgedeeld hebben in de partjes die je in het stukje "gekozen route" hebt aangegeven. Ik begrijp dat je het krijgen van on-line commentaar erg leuk vind. Van mijn kant beleef ik er ook heel veel plezier aan en zal er zeker ook mee door gaan. Bovendien heb ik er als pensionado ook ruim de tijd voor.

Dat je, ondanks de regen die jij ongetwijfeld ook gehad zult hebben, al zover voor bent op je "schema" is natuurlijk een prestatie van formaat. Maar vergeet niet om ook te genieten van al het moois dat je onderweg tegenkomt. Hou het credo "onderweg zijn is belangrijker dan het aankomen" goed in het achterhoofd.

Op de site van wetteronline.de zie ik dat voor de komende dagen (tot Zaterdag ) goed weer wordt voorspeld. Vooral voor het lopen in het Zwarte Woud lijkt me dat een mooie opsteker.

John is zich momenteel aan het voorbereiden op zijn halve marothon in Boedapest. Vanavond zal hij niet meer meelopen om nog zoveel mogelijk rust te pakken. Vorige week hebben we hem nog een hart onder de riem gestoken.

Ik heb het idee dat veel meer belanstellenden wel on-line commentaar willen geven, maar dat ze even over de drempel moeten worden geholpen om via het "commentaar" met jouw te communiceren. Een e-mail is natuurlijk ook mooi maar het lijkt me dat de site met commentaar veel meer gaat leven. Een paar aanwijzingen helpen misschien voor diegenen die niet zo thuis zijn in het IT wereldje. Hopelijk helpt dit om een aantal mensen over de streep te trekken (als ze tenminste ook het commentaar lezen).


- Als je op Comments klikt dan kun je in het blauw omkaderde veld je verhaal intikken.
- Bij "Choose an identity" kun je het beste het rondje voor Other aanklikken en vervolgens je naam in het vakje achter "Name". Het veld Your web page kun je leeg laten
- In het veld "Word verification" tik je de letters over die daarboven in rood zijn aangegeven.
Door te klikken op preview krijg je dan te zien hoe de tekst, die je hebt ingetypt, op de website wordt weergegeven (geel kader).
- Daarna kun je in het oorspronkelijke (witte) kader de tekst nog aanpassen en eventuele typefouten corrigeren.
Druk dan weer op preview om de gewijzigde tekst te bekijken. Dit aanpassen kun je zo vaak herhalen als je wilt. En nu aan de slag!

Groetjes,
Arie & Froukje