zaterdag 12 augustus 2006

De gekozen route


Een voetreis naar Rome gaat - in tegenstelling tot bijvoorbeeld een voetreis naar Santiago de Compostella - niet over gebaande wegen. Als je op internet gaat zoeken naar routes die anderen voor mij gelopen hebben dan zijn er heel veel verschillende routes mogelijk. Iedere route heeft zijn eigen voor- en nadelen. Een fraai overzicht van alle mogelijke routes vind je bij de Amsterdamse "wandelwinkel" Pied a Terre. Het grootste deel van mijn kaartmateriaal heb ik bij deze winkel en bij de Arnhemse Reisboekhandel De Noorderzon gekocht.

Bij mijn uiteindelijke routekeuze heb ik me vooral laten leiden door de volgende uitgangspunten:
  • ik heb een voorkeur voor wandelingen door de natuur over bos- en wandelpaden; ik mijd zo veel de mogelijk doorgaande wegen die veel gebruikt worden door auto's en vrachtverkeer
  • ik wandel graag over goed gedocumenteerde doorgaande wandelroutes
  • kleine stadjes met een historische en culturele achtergrond zijn favoriet als halteplaats
  • ik neem geen tent mee, dus dat betekent dat ik voor overnachting ben aangewezen op pensions, berghutten, "bed&breakfast" en (liefst kleinere) hotels.
De door mij te lopen route is opgebouwd uit een compositie van een aantal meer of minder bekende wandelroutes:
  1. Arnhem (mijn woonplaats) - Millingen aan de Rijn (over de dijk van de Rijn)
  2. Pieterpad: Millingen aan de Rijn - Maastricht (St. Pietersberg)
  3. GR5 (E2): Maastricht - Ribeauvillé
  4. Ribeauvillé - Freiburg (o.a. over een deel van het fietspad van "Die Grüne Strasse")
  5. Schwarzwald Quer: Freiburg - Konstanz
  6. E5: Konstanz - Verona
  7. Verona - Bologna: dit stuk schijnt niet te bewandelen te zijn, voorlopig ga ik er vanuit dat ik dit stuk van de route (ca. 100 km) met de trein afleg
  8. Via Degli Deii: Bologna - Firenze
  9. Een Fransiscaanse Voetreis: Firenze - Assisi- Roma

Geen opmerkingen: